
In veel supply chains is het een reflex: als er te vaak producten Dead on Arrival (DOA) bij de klant aankomen, wordt de voorraad verhoogd. Zo lijken backorders en serviceproblemen snel opgelost. Uit ons onderzoek in samenwerking met de Universiteit van Groningen blijkt echter dat deze keuze in de meeste gevallen kostbaar en ineffectief is. Extra voorraad pakt de oorzaak van het probleem niet aan, maar maskeert het slechts tijdelijk. Uit onderzoek blijkt zelfs dat deze strategie pas rendabel wordt bij uitzonderlijk hoge DOA-ratio’s, ver boven wat de meeste bedrijven ervaren. Wie structureel kosten en risico’s wil verlagen, richt zich niet op het vullen van magazijnstellingen maar op het wegnemen van de bron van de schade: onbetrouwbare of onvoldoende gevalideerde verpakking.
Wat is DOA en waarom is het zo kostbaar?
Dead on Arrival (DOA) verwijst naar producten die bij aankomst bij de klant defect, beschadigd of onbruikbaar zijn. Dat kan gaan om functionele defecten, maar ook om cosmetische schade of leveringen die niet aan de specificaties voldoen. Uit onderzoek blijkt dat de werkelijke impact vaak groter is dan alleen de kosten voor het vervangen van het onderdeel. DOA’s leiden tot extra transportkosten, spoedzendingen, hogere voorraadniveaus, productverlies en extra inzet van personeel.
Daarbij komt dat de indirecte schade, zoals productiestilstand bij de klant of reputatieverlies, moeilijker te kwantificeren maar minstens zo belangrijk is. In veel gevallen lopen de totale kosten per DOA op tot een veelvoud van de waarde van het product zelf. Dit maakt DOA niet alleen een kwaliteitsprobleem, maar een strategisch bedrijfsrisico dat direct invloed heeft op marges en klanttevredenheid.
Waarom werkt voorraadverhoging vaak niet?
Uit onderzoek blijkt dat het verhogen van de voorraad in de meeste situaties geen effectieve oplossing is voor het reduceren van DOA-gerelateerde problemen. Extra voorraad kan weliswaar het aantal backorders tijdelijk verminderen, maar pakt de onderliggende oorzaak van het probleem niet aan. Hierdoor blijven defecte of beschadigde producten in het proces circuleren en komen de structurele kosten steeds terug.
Bovendien brengt voorraadverhoging aanzienlijke kapitaalkosten met zich mee en wordt het risico op veroudering of afschrijving van producten vergroot. Volgens de berekeningen uit het onderzoek wordt voorraadverhoging pas kosteneffectief bij uitzonderlijk hoge DOA-ratio’s van circa 25 procent of meer, in combinatie met lage vraagfrequentie en lange levertijden. In de praktijk ligt het DOA-percentage bij de meeste bedrijven veel lager, waardoor het financieel verstandiger is om te investeren in het voorkomen van schade, in plaats van het aanhouden van een hogere voorraad.
De valkuilen van extra voorraad
Uit onderzoek blijkt dat het verhogen van de voorraad tegen DOA’s op de lange termijn vaak meer nadelen dan voordelen oplevert. Hogere voorraden leggen een extra beslag op werkkapitaal en opslagcapaciteit. Dit kan ertoe leiden dat investeringen in innovatie of procesverbetering minder prioriteit krijgen. Daarnaast neemt de complexiteit van voorraadbeheer toe. Meer SKU’s vergroten de kans op fouten bij orderpicking, voorraadmutaties of het aanhouden van producten die uiteindelijk verouderen en moeten worden afgeschreven.
Een minder zichtbaar maar minstens zo belangrijk risico is dat extra voorraad een gevoel van schijnzekerheid creëert. Het lijkt alsof het probleem is opgelost terwijl de daadwerkelijke oorzaak, vaak een gebrek aan robuuste, geteste en gevalideerde verpakkingsoplossingen, blijft bestaan. Hierdoor keren de DOA-gerelateerde kosten telkens terug. Investeren in structurele oorzaakreductie levert in de meeste gevallen meer op dan het simpelweg aanvullen van de magazijnstellingen.
Effectieve alternatieven voor voorraadverhoging
Uit het onderzoek blijkt dat de meest duurzame manier om DOA’s te reduceren ligt in het aanpakken van de onderliggende oorzaken. Bedrijven die investeren in preventieve maatregelen behalen niet alleen een lager DOA-percentage, maar verlagen ook structureel hun operationele kosten.
Verbeter verpakkingsontwerpen en standaardiseer varianten
Minder variatie in verpakkingen zorgt voor minder fouten in handling en transport en maakt het eenvoudiger om kwaliteitscontroles uit te voeren. Uit onderzoek blijkt dat het terugbrengen van het aantal verpakkingsvarianten en het verbeteren van instructies kan leiden tot een halvering van de DOA-ratio.
Voer verpakkingsvalidatie uit onder realistische omstandigheden
Het uitvoeren van val-, trilling- en klimaatproeven voorkomt dat producten tijdens transport beschadigen. Validatie onder de juiste condities maakt duidelijk of een verpakking bestand is tegen de omstandigheden in de keten en waar verbeteringen nodig zijn.
Maak gebruik van traceerbare verpakkingen
Verpakkingen voorzien van sensoren of indicatoren geven inzicht in waar en wanneer schade optreedt. Deze data maakt het mogelijk om gerichte verbeteringen door te voeren en draagt bij aan transparantie in de keten.
Optimaliseer logistieke processen en training
Procesoptimalisatie in de logistieke keten verkleint de kans op fouten. Training van personeel, duidelijke verwerkingsinstructies en controles op kritische punten in het proces helpen DOA’s structureel te voorkomen.
Voorkom kosten door de oorzaak aan te pakken
Uit onderzoek blijkt dat het verhogen van de voorraad tegen DOA’s in de meeste gevallen geen kosteneffectieve oplossing is. Alleen bij uitzonderlijk hoge DOA-ratio’s en beperkte leveringsmogelijkheden kan het financieel gerechtvaardigd zijn om extra voorraad aan te houden. In vrijwel alle andere situaties is het effectiever om de oorzaak van DOA’s aan te pakken. Dit kan door het verbeteren en standaardiseren van verpakkingen, het valideren van oplossingen onder realistische omstandigheden, het toepassen van traceerbare verpakkingen en het optimaliseren van logistieke processen.
Het terugdringen van DOA’s levert meer op dan alleen lagere directe kosten. Het versterkt de betrouwbaarheid van leveringen, verhoogt de klanttevredenheid en maakt middelen vrij voor investeringen in innovatie en groei.
Faes helpt u DOA’s structureel te verminderen
Wilt u weten hoe uw organisatie DOA’s kan reduceren zonder onnodige voorraadinvesteringen? Faes analyseert samen met u de oorzaken in uw keten en ontwikkelt gevalideerde verpakkingsoplossingen die aantoonbaar bijdragen aan lagere schadepercentages en hogere leverbetrouwbaarheid. Met onze ervaring in hightech, defensie en industriële supply chains combineren wij technische validatie met praktische toepasbaarheid. Neem contact op met ons voor een vrijblijvend adviesgesprek en ontdek hoe wij jouw supply chain toekomstbestendig maken. Ontvang meer inzichten en voorbeelden via ons kenniscentrum.